lørdag den 17. januar 2015

Projekt Sengerand - vol. 1.

Så kom stof og skum hjem og det er tid til at gå i gang med sengerand til fætter Mads.

Først skal min hjerne lige fatte, hvad det er jeg skal. Jeg har læst forskellige blogs for at finde inspiration og versioner. Nogle syer hjørner i stoffet, nogle bruger pipingbånd, nogle lukker enden med velcro, trykknapper... mens andre lukker sengeranden i bunden, istedet for i enden. Fordelen må her være, at den lange 'pølse' ikke skal trækkes over det irriterende skum! Jeg har dog læst et sted, at man kan placere en plastikpose for enden af skummet, så stoffet nemmere glider på. Yderligere er det for mig et must, at den kan vaskes (børn sviner - let's face it), så en åbning skal der til. Og fordi jeg ikke gider smide 36 trykknapper i bunden af en sengerand på 350 cm., bliver lukningen i enden.

Sengen, som lækre Mads skal ligge i, hedder 'Sniglar' og kommer fra Ikea. Målene er 120 x 60 cm. Sengeranden er 3 cm. tyk og kommer derfor ikke helt i hjørnerne - så efter lidt hovedregning og research på nettet, bliver det endelige mål 350 cm. lang x 30 cm. høj x 3 cm. tyk.

Godt så.

Her kommer min plan for tilblivelsen af Mads' sengerand.

  • Vask og stryg stoffet.
  • Jeg har købt hobbyskum fra Stof og Stil (200x80x3 cm). Det skæres i 2 baner a 30 cm. bredde. Den ene bane skæres til, så jeg samlet har en bane på 350 cm.
  • De 2 baner samles med masser af Gaffa tape (spar endelig ikke... det fjernes igen, når stoffet kommer på - så det behøver ikke se pænt ud!).
  • Klip stof i baner. Jeg har 2 x 2 m. stof, som skal klippes i baner og syes sammen. Jeg klipper stof til inderside: 365 x 32 cm. og yderside efter mål på 365 x 38 cm.(til hvert stykke er lagt 1 cm. sømrum til i højden og 15 til ender - som jeg endnu ikke helt har regnet ud - hvordan bliver den pæn???? 
  • Hjørner syes på yderstoffet. Se vejledning LIGE HER !
  • Pipingbånd syes på den ene side stof.
  • Retsiden af den anden side lægges ovenpå pipingbåndet og der syes efter den forrige syning.
  • For og bagside syes sammen. Lad åbningen stå.
  • Skum fyldes i - træk en lille plastpose over enden af skummet, så er det nemmere at få stoffet på.
  • Sengeranden lukkes ved at folde stof op og påmontere trykknapper.
  •  
Jeg går i gang i aften - jeg er meget spændt på, hvordan det kommer til at gå!!!

/Kathrine.
     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar